Om data, algoritmer
& samfund

Nedenfor ser du en række forslag til, hvor du kan finde materiale til din egen forforståelse af feltet. Ressourcerne er fortrinsvis målrettet voksne, men nogle af elementerne kan også - med didaktisering - anvendes sammen med de ældste elever i grundskolen.

Ressourcerne handler for en stor dels vedkommende om, hvordan mere eller mindre intelligente algoritmer i stigende grad influerer vores liv på godt og ondt. Samtidig omgiver vi os med flere og flere ting, som kommunikerer med nettet og hinanden, mens de opsamler data på vores adfærd - det, der kaldes Internet of Things (IoT), og hvis det kobles med vores forbundethed gennem sociale medier og de mange online services fra virksomheder og institutioner, som vi benytter os af, Internet of Everything (IoE).

Helt overordnet handler teknologiforståelse om at kunne forstå, interagere med og tage kritisk stilling til de mange muligheder, som den teknologiske udvikling åbner op for - og de samfundsændringer, som den uvægerligt fører med sig. Set i det lys kan man argumentere for, at teknologiforståelse som fag eller faglighed i grundskolen peger frem mod aktivt medborgerskab og i sidste instans almen dannelse.

se materiale om Dataforståelse, etik og digitalt selvforsvar

CFU Danmark har i samarbejde med dataetisk ekspert Pernille Tranberg udarbejdet en workshop, hvis formål er at give lærere, pædagoger, vejledere og skoleledelser en forforståelse, som gør det nemmere at arbejde med området i undervisningen

Alle workshopmaterialer findes her: https://xn--dataforstelse-xfb.dk/


Læs (eller hør) artikel fra zetland.dk

Artiklen er stillet gratis til rådighed af Zetland. I artiklen gennemgås, hvordan det offentlige Danmark i stigende grad benytter kunstig intelligens og data i forskellige sammenhænge. Artiklen belyser undervejs en række etiske problemstillinger i forbindelse med konkrete eksempler, og er derfor velegnet som baggrundsviden til din undervisning. I de ældste klasser kan eleverne måske arbejde direkte med artiklen også. 

Sociale medier på godt og ondt

Vincent F. Hendrics og Camilla Mehlsen har i 2019 forfattet dette undervisningsmateriale: "LIKE - Shitstome, fake news, fear of missing out. What's not to like?"

Materialet er primært henvendt til ungdomsuddannelserne, men er i høj grad også relevant for undervisere i grundskolen. Derudover vil en del af materialets tekster og øvelser også kunne anvendes med elever i udskolingen. Materialet er inddelt i fem kategorier:


Materialet kan downlades kvit og frit her: https://digitaluddannelse.org/ 


kritiske røster 

De fremhævede bøger og debattører nedenfor er væsentlige stemmer i debatten om, hvad programmering, data og øget digitalisering gør ved os som mennesker og vores samfund. De indsatte videoer giver en forholdsvis hurtig indføring i hovedpointerne, hvis tiden ikke er til at læse bøgerne.

Douglas rushkoff

Udgav i 2010 bogen "Program or be programmed", som stadig er aktuel. Videoen til højre er kort - 6 minutter - men giver en fin indføring i bogens hovedpointer

cathy o'neil: weapons of math destruction



"Algorithms are opinions embedded in code!"


LÆNGERE OPLÆG

Varighed ca 1 time

OPLÆG + INTERVIEW 

Varighed ca 1 time

En teknoantropologisk antologi

Antologien belyser etiske og samfundskulturelle perspektiver gennem forskellige indlæg og der rejses en række centrale spørgsmål, bl.a:


Zuboff starter sin bog med at definere Surveillance Capitalism således:  
1. A new economic order that claims human experience as free raw materiale for hidden commercial practices of extraction, prediction, and sales;
2. A parasitic economic logic in which the production of goods and services is subordinated to a new global architecture of behavioral modification;
3. A rogue mutation of capitalism marked by concentrations of wealth, knowledge, and power unprecedented in human history; 
4. The foundational framework of a surveillance economy:
5.. As significant a threat to human nature in the twenty-first century as industrial capitalism was to the natural world in the nineteenth and twentieth;
6. The origin og af new instrumentarian power that asserts dominance over society and presents startling challenges to market democracy;
7. A movement that aims to impose a new collective order based on total certainty;
8. An expropriation of critical human rights that is best understood as a coup from above: an overthrow of the people's sovereignty.

shoshana zuboff: "the age of surveillance capitalism